FEEC Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya

Feec Notícies -

Notícies - 06/07/2018

L’equip Estonian ACE Salomon, campió d’Europa de Raids d’Esports de Muntanya al Raidaran

Raids d'esports de muntanya

El Raidaran 2018 ha acollit per segon cop el campionat d’Europa de Raids d’Esports de Muntanya, després d’un any d’aturada i transició de la prova, entre els dies 1 i 7 de juliol. El Centre de Promoció d’Activitats de Muntanya de Balaguer, amb la col·laboració de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC), ha sigut l’entitat encarregada de l’organització del raid.

Amb un recorregut lineal, va sortir des de Balaguer el diumenge 1 al vespre i els primers equips han arribat a Girona, el divendres 6, després de sis dies de competició i aventura. La prova ha inclòs llargues seccions de btt i kayak, combinades amb trekkings molt exigents i en terrenys de mitja i alta muntanya, sempre en orientació.

Tekking a les Moles de Sant Honorat. Foto / Raúl Comino

Un total de 23 equips van prendre la sortida des de la capital de La Noguera. Durant el Raidaran els participants han creuat els embassaments de Rialp, Oliana, Sau i Susqueda en caiac; han caminat per les Moles de Sant Honorat i Roca del Corb; han realitzat proves d’orientació a Tuixent o Sant Jaume de Frontayà; i han pujat fins al cim del Pedraforca i el Puigmal, des d’on han fet tota l’Olla de Núria.

Secció en btt, amb l’equip txec. Foto / Jan Honza Zak

L’equip Estonian ACE Salomon es proclama campió d’Europa

Els dos equips d’Estònia, Estonian ACE Adventure i Seiklushunt Adventure Team; els francesos Team FMR; els txecs Black Hill; els bascos Euskalraid-Aralarkirolak; i els russos Red Fox Adventure Team, han estat els més competitius durant tot el raid.

L’equip rus va protagonitzar durant la jornada de dilluns una de les anècdotes del raid, quan van evitar una llarga volta per trobar una fita, escalant una exposada cresta a les Moles de Sant Honorat. Aquesta estratègia els va permetre passar a formar part del grups líders del Raidaran.

Equip abandonant el refugi d’Ensija, on s’ha instal·lat un punt de control. Foto / Jordi Santacana

Després dels trekkings del Pedraforca i la Vall de Núria, els equips han anat fins a Queralbs, on han baixat el Barranc de la Corba. Per motius de seguretat la secció del barranc no s’ha obert fins a les 7am i els equips capdavanters han hagut de descansar, neutralitzats, en la zona de transició. Això ha provocat que els dos equips d’Estònia, que lideraven el raid, continuessin junts, vigilant-se els uns als altres de molt a prop, malgrat que l’Estonian ACE Salomon comptava amb 20 minuts d’avantatge per haver arribat abans a la zona neutralitzada.

A Roda de Ter han arribat en btt i han sortit, ja a peu del poble, per seguir en caiac creuant Sau i Susqueda. Passats els dos embassaments han cobert una dura secció de btt que els ha portat fins a Girona. Un cops arribats, han hagut de realitzar una prova d’orientació, de 3 quilòmetres de distància, per la ciutat.

En les darreres seccions de caiac i btt, el Seiklushunt Adventure Team ha posat pressió a l’Estonian ACE Salomon, esgarrapant minuts al cronòmetre i posant-se al capdavant. Qualsevol error dels líders els podia costar la victòria, però s’han mantingut en tot moment forts i segurs de que podien creuar vencedors a Girona.

Al voltant de les 3.30am han arribat els dos primers equips a Girona per cobrir la darrera secció, una prova d’orientació curta, de 3 quilòmetres, que no ha modificat el resultat final. A les 4.30am l’Estonian ACE Salomon ha creuat la meta, instal·lada als jardins del pavelló Girona-Fontajau, proclamant-se així campió d’Europa de raids d’esports de muntanya. Els estonians han completat la cursa en un temps de 4 dies 6 hores 17 minuts. El subcampionat ha estat pel seu compatriota, el Seiklushunt Adventure Team, amb 4 dies 6 hores 29 minuts, i la tercera plaça l’ha ocupat el Team FMR, de França, que ha arribat a les 7.30am, amb 4 dies 10 hores 5 minuts.